Seko mums

Kā veidot saskarsmi ar sarežģītiem cilvēkiem

Kā veidot saskarsmi ar sarežģītiem cilvēkiem

Nelabvēlīgi noskaņotu un sarežģītu cilvēku uzvedība ir īsts izaicinājums jebkādai saprātīgai loģikai. Daudzi no viņiem dzīvo svētā nezināšanā par negatīvo ietekmi, kādai viņi pakļauj apkārtējos, savukārt citi, šķiet, gūst baudu no tā, ka viņi izraisa haosu un izdara spiedienu uz saviem līdzcilvēkiem. Tā vai citādi, bet šādi ļaudis rada nevajadzīgus sarežģījumus, naidīgu gaisotni un pats galvenais – spriedzi.

Pētījumi jau sen ir apliecinājuši, ka spriedze un stress ilgtermiņā var nelabvēlīgi ietekmēt smadzenes. Pat dažas dienas ilga stresa iedarbība apdraud neironu efektivitāti hipokampā – svarīgā smadzeņu zonā, kas atbild par loģisko domāšanu un atmiņu. Spriedzes pilnas nedēļas rada pārejošu kaitējumu neironu dendrītiem (sīkiem „izaugumiem”, ko galvas smadzeņu šūnas izmanto savstarpējai komunikācijai), taču mēnešiem ilga spriedze var neatgriezeniski sagraut neironus. Nekontrolējams stress ir nopietns drauds jūsu panākumiem, jo no tā cieš gan smadzenes, gan darbības produktivitāte.

Vairums avotu, kas izraisa spriedzi darbā, ir visai viegli identificējami. Piemēram, ja jūs darbojaties nekomerciālā organizācijā, kas strādā pie tā, lai saņemtu tās turpmākajai darbībai nepieciešamās subsīdijas, jūs droši vien izjūtat spriedzi, taču zināt, kā ar to cīnīties. Daudz kaitīgāki ir negaidīti spriedzes avoti, kas jūs pārsteidz nesagatavotus.

Pētījums, ko nesen veica Fridriha Šillera universitātes Bioloģiskās un klīniskās psiholoģijas nodaļa Vācijā, apliecināja, ka spēcīgas negatīvās emocijas izraisošu kairinošo faktoru ietekme ir analoģiska tai, kāda jums rodas saskarsmē ar sarežģītiem cilvēkiem, kuri provocē jūsos spēcīgu stresu. Paužot savu negatīvo attieksmi, izturoties naidīgi, demonstrējot upura sindromu vai vienkārši savu neprātīgumu, šādi cilvēki izraisa jūsu smadzenēs spriedzi, no kuras jums par katru cenu ir jācenšas izvairīties.

Spēja pārvaldīt savas emocijas un saglabāt mieru jebkādos apstākļos ir tiešā veidā saistīta ar jūsu darbības produktivitāti. Uzņēmums TalentSmart ir veicis pētījumu, kurā piedalījās vairāk nekā miljons cilvēku un kas ļāva secināt, ka 90 % cilvēku, kuru darbībai ir augsts produktivitātes līmenis, spēj arī pārvaldīt savas emocijas stresa situācijās, saglabāt tajās mieru un pašsavaldīšanos. Viena no šādu cilvēku lielākajām priekšrocībām ir viņiem piemītošā spēja neitralizēt sarežģītu cilvēku ietekmi. Cilvēkiem ar augstu darbības produktivitātes līmeni ir labi izstrādāta pārspēka stratēģija, kuru viņi veiksmīgi izmanto, lai turētu no sevis pa gabalu sarežģītus un nelabvēlīgi noskaņotus cilvēkus jeb „enerģētiskos vampīrus”.

Izpētījis daudzas efektīvas stratēģijas, ko saskarsmē ar sarežģītiem līdzcilvēkiem izmanto prātīgi ļaudis, es atlasīju starp tām divpadsmit labākās. Lai efektīvi „tiktu galā” ar sarežģītiem cilvēkiem, jums būs nepieciešama pieeja, kas ļauj kontrolēt visu, ko jūs varat kontrolēt, un neņemt vērā visu pārējo. Turklāt ir svarīgi atcerēties, ka patiesībā jūs varat pakļaut kontrolei daudz vairāk, nekā jums pirmajā brīdī šķiet.

Kā tad rīkojas prātīgi cilvēki?

Viņi nosaka ierobežojumus

Tie, kuri pastāvīgi par kaut ko žēlojas un ir negatīvi noskaņoti, nebūt nav labākie sarunbiedri, jo šādi cilvēki ir vienkārši samudžinājušies savās problēmās, nemaz nemeklējot tām risinājumu. Viņiem ir raksturīgi ievilkt savās nelaimēs apkārtējos un raudāt kādam uz pleca, un patiesībā, to darot, viņus vada vēlme sajusties labāk uz citu rēķina. Saskarsmē ar viņiem daudzi sajūt spriedzi, tomēr uzklausa vaimanāšanu, lai neizskatītos rupji un neiejūtīgi. Taču pastāv smalka robeža starp sava pleca piedāvāšanu asarām un gatavību tikt ievilktam svešu negatīvo emociju spirālē.

No tā jūs varēsiet izvairīties tikai tad, ja spēsiet noteikt robežas un vajadzības gadījumā distancēties. Padomājiet par to šādā aspektā: vai tad, ja sarunbiedrs smēķētu, jūs būtu gatavi visu dienu sēdēt viņam līdzās un elpot tabakas dūmus? Visticamāk, jūs atietu tālāk. Un tieši tāpat ir jāattiecas pret gaušanos. Lielisks veids, kā noteikt robežas, ir pajautāt vaimanājošajam cilvēkam, kā tieši viņš plāno savu problēmu risināt. Viņš vai nu nomierināsies un atkāpsies, vai arī ievirzīs sarunu produktīvā gultnē.

Viņi stāv pāri notiekošajam

Sarežģīti cilvēki jūs tracina, jo viņu rīcība jums šķiet iracionāla. Un viņu uzvedība patiešām ir pretrunā ar veselo saprātu. Tad kāpēc gan jūs ļaujat sev emocionāli reaģēt un kļūt par viņu nejēdzīgās uzvedības ķīlnieku?

Jo iracionālāk un neadekvātāk cilvēks uzvedas, jo vieglāk jums būtu jābūt ar viņu tikt galā un izvairīties no viņa izliktajām lamatām. Nav vērts censties viņu uzveikt viņa paša iedomātajā spēlē. Distancējieties no šī cilvēka emocionāli un attiecieties pret viņu kā pret izpētes objektu (piemēram, kā psihoterapeits pret savu pacientu, ja jums tīk šāda analoģija). Jums nav jāreaģē uz emocionālu haosu, bet tikai uz faktiem.

Viņi apzinās savas emocijas

Emocionālās distancēšanās procesam ir jānotiek apzināti. Jums neizdosies nepieļaut, ka šis cilvēks izdara spiedienu uz jūsu vājajām vietām, ja jūs nesapratīsiet, ka tas tiek darīts. Dažkārt jūs varat nonākt situācijās, kurās ir nepieciešams pārgrupēties un izvēlēties labāko ceļu, pa kuru doties uz priekšu. Tas ir lieliski, un jums nav jābaidās tērēt šim procesam savus spēkus.

Domājiet šādi: ja psihiski nevesels cilvēks pienāktu jums klāt uz ielas un apgalvotu, ka viņš ir Džons Kenedijs, diez vai jūs mēģinātu pārliecināt viņu par pretējo. Un tieši tāpat ir jārīkojas saskarsmē ar kolēģi, kura domas ir tālu no realitātes, – vienkārši smaidiet un mājiet ar galvu. Ja jums ir nepieciešams ar šādu personu sadarboties, pacentieties jau laikus izplānot, kādā veidā šo uzdevumu vislabāk paveikt.

Viņi nosaka robežas

Šī ir tā joma, kurā vairums cilvēku pienācīgi nenovērtē savas spējas. Iemesls ir tāds, ka daudzi strādā vai dzīvo kopā ar cilvēkiem, saskarsmē ar kuriem veidojas nekontrolējams haoss. Taču, līdzko jūs atradīsiet veidu, kā pacelties pāri šim haosam, viņu uzvedība šķitīs jums prognozējamāka un saprotamāka. Tas padarīs iespējamu racionālu pieeju jautājumam par to, kad, kur un kādā mērā noteikta šo cilvēku uzvedība ir pieļaujama vai nepieļaujama. Piemēram, pat tad, ja jūs cieši sadarbojaties ar šādu cilvēku vienā projektu grupā, tas nebūt nenozīmē, ka jums ir pienākums komunicēt ar viņu aci pret aci un uzturēt tādas pašas attiecības kā ar pārējiem komandas biedriem.

Jūs varat novilkt robežlīniju, taču jums tas ir jādara apzināti un savlaicīgi. Ja jūs ļausiet notikumiem ritēt savu gaitu, jūs pastāvīgi tiksiet ievilkti smagās, neauglīgās un liekās sarunās. Savukārt, ja jūs noteiksiet robežas un izlemsiet, kad, kur un cik lielā mērā jūs esat gatavi pieļaut saskarsmi ar kādu sarežģītu cilvēku, jūs varēsiet kontrolēt lielāko daļu no potenciālā haosa. Galvenais ir palikt pie sava un sargāt noteiktās robežas tad, kad jūsu pretinieks mēģinās tās pārkāpt.

Viņi necieš sakāvi

Prātīgi cilvēki zina, cik svarīgi ir saprast, ka atkāpšanās ne vienmēr nozīmē padošanos, jo īpaši, ja pretinieks ir „indīga” persona. Konflikta laikā nekontrolējamas emocijas piespiedīs jūs palikt pie sava un cīnīties tik ilgi, līdz cietīsiet ievērojamus psiholoģiskos zaudējumus. Savukārt, ja jūs apzināsieties savas emocijas un pareizi uz tām reaģēsiet, jūs spēsiet arī izvēlēties pareizu cīņas metodi un izcīnīt savu taisnību tikai tad, kad tam būs pienācis piemērotākais laiks.

Viņi nefokusējas uz problēmām, bet tikai uz to risinājumu

No tā, uz ko jūs koncentrēsiet savu uzmanību, ir atkarīgs jūsu emocionālais stāvoklis. Ja jūs fokusēsieties uz problēmām, kas jūs skārušas, jūs tikai sakāpināsiet negatīvās emocijas un spriedzi. Turpretī, ja izvirzīsiet savas uzmanības centrā pašpilnveides iespējas un no jums pašiem atkarīgos apstākļus, jūs radīsiet sevī sajūtu, ka jūsu rīcība ir efektīva, un tādējādi gūsiet pozitīvas emocijas un samazināsiet stresu.

Kas attiecas uz „indīgiem” cilvēkiem, jāsaprot, ka uzmanības koncentrēšana uz to, cik grūti ir saprasties ar šiem cilvēkiem un cik tālu viņi ir no realitātes, ļaus viņiem pārņemt jūs savā varā. Pārstājiet domāt par to, cik kaitējošs ir jūsu oponents. Tā vietā apdomājiet pareizāko veidu, kā ar viņu komunicēt. Tādējādi jūsu rīcība kļūs efektīvāka, un jūs varēsiet iegūt kontroli pār situāciju un samazināt spriedzi, ko jūsos rada saskarsme ar šo cilvēku.

Viņi neaizmirst

Cilvēki, kuriem piemīt emocionālā inteliģence, prot ātri piedot, taču tas nebūt nenozīmē, ka viņi visu arī tikpat ātri aizmirst. Piedošana nozīmē spēju „atlaist” to, kas ir bijis, un doties tālāk. Taču tas nenozīmē, ka jums ir jādod pāridarītājam otra iespēja – iespēja atkārtot pāridarījumu vēlreiz. Veiksmīgi cilvēki nevēlas iestigt citu pieļautajās kļūdās – viņi ātri nokārto radušos problēmu un turpmāk nepiekāpīgi aizsargāt sevi pret kaitējumu.

Viņi apspiež negatīvu iekšējo dialogu

Dažkārt mēs kā sūkļi uzsūcam apkārtējo cilvēku negatīvās emocijas. Nav jau nekā dīvaina tajā, ka jūs satraucaties par to, kā kāds pret jums izturas, taču jūsu iekšējais dialogs (jūsu pašu domas par savām sajūtām) var vai nu pastiprināt negatīvo, vai gluži otrādi – palīdzēt no tā distancēties. Negatīvs iekšējais dialogs ir nereālistisks un nevajadzīgs – tas jūs tikai iekšēji sagrauj. Tas virza jūs lejup pa emociju spirāli, no kuras ir grūti izkļūt. Tādēļ jums visiem līdzekļiem ir jāizvairās no negatīva iekšējā dialoga.

Viņi izguļas

Esmu nodevies šim jautājumam gadiem ilgi, taču joprojām nevaru dažos vārdos izstāstīt, cik ļoti lielā mērā miegs ietekmē jūsu emocionālo inteliģenci un spēju kontrolēt stresu. Kad jūs guļat, jūsu smadzenes burtiski „pārlādējas”, apstrādā atmiņas par iepriekšējās dienas notikumiem, saglabājot vai izdzēšot tās (tāpēc arī mēs redzam sapņus), lai no rīta jūs varētu pamosties spēkpilni un ar skaidru prātu. Ja neesat kārtīgi izgulējušies, cieš viss – gan jūsu pašsavaldīšanās, gan uzmanība, gan atmiņa. Miega trūkums jau pats par sevi palielina spriedzi – arī tad, ja faktiska kairinošā faktora nav.

Kvalitatīvs naktsmiers padara jūs pozitīvākus un radošākus, un jūsu pieeju saskarsmei ar „indīgiem” cilvēkiem – tālredzīgāku. Tikai tad, ja būsiet izgulējušies, jūs varēsiet radīt pareizo stratēģiju, kas nepieciešama efektīvai saskarsmei ar sarežģītiem cilvēkiem.

Viņi izmanto savu atbalsta sistēmu

Censties tikt ar visu galā saviem spēkiem ir vilinoši no pašlepnuma viedokļa, taču neefektīvi. Lai sadzīvotu ar sarežģītiem cilvēkiem, nekaitējot sev, jums ir jāapzinās, kādas vājās vietas ir jūsu pieejā saskarsmei ar viņiem. Lai tiktu galā ar sarežģītu cilvēku, jums var būt nepieciešams izmantot savu atbalsta sistēmu. Ikvienam no mums darbā un/vai ārpus tā ir kāds cilvēks, kurš vienmēr ir līdzās, atbalsta un ir gatavs palīdzēt izkļūt pat no vissarežģītākās situācijas. Apziniet šādu cilvēku loku un „bruņojieties” ar viņu sapratni un atbalstu, lai vajadzīgajā brīdī saņemtu palīdzību. Pat vienkārša situācijas izskaidrošana kādam citam var pavērt jaunas perspektīvas un palīdzēt izstrādāt savu stratēģiju. Visbiežāk citi cilvēki saskata tādus risinājumus un izeju no situācijas, ko jūs vienkārši nepamanījāt, jo cilvēki no malas spēj paraudzīties uz situāciju bez emocijām.

Izdarām secinājumus

Iekams jūsu sistēma sāks darboties spīdoši, jums nāksies izturēt dažus pārbaudījumus. Visbiežāk tiks pārbaudīta jūsu noturība pret aizkaitinājumu, ko rada saskarsme ar sarežģītiem cilvēkiem. Par laimi, smadzenes ir elastīgas, tās spēj pielāgoties un mainīties, ja jūs praktizējat jaunas uzvedības stratēģijas – pat tad, ja tās ir neveiksmīgas. Veselīgu metožu izmantošana, lai mazinātu spriedzi, ko rada saskarsme ar sarežģītiem cilvēkiem, iemācīs jūsu smadzenēm efektīvāk pieveikt stresu un samazināt tā kaitīgo ietekmi.

Iepriekšējais raksts Nākamais raksts